
Náplň práce speciálního pedagoga na škole
Mgr. Helena Prošková - speciální pedagožka a výchovná a kariérní poradkyně helena.proskova@zsmsene.cz
Mgr. Vratislava Forstová - 2. st. vrata.forstova@zsmsene.cz
Mgr. Petra Kuglerová - 1. st. petra.kuglerova@zsmsene.cz
Desatero pro prvňáčky
-
Znám svoje jméno a příjmení, vím, jak se jmenují rodiče.
-
Umím se obléknout i převléknout do cvičebního úboru, a to tak rychle, aby nikdo z mých kamarádů na mě nemusel čekat. Umím na tkaničce udělat mašličku.
-
Umím uklízet knížky, pastelky a hračky tam, kam patří.
-
Dovedu kreslit tužkou a pastelkami i malovat barvami. Správně držím tužku mezi palcem a ukazováčkem.
-
Poznám barvu červenou, modrou, zelenou, žlutou, hnědou a černou.
-
Umím vystřihnout obrázek nůžkami s kulatou špičkou.
-
Dovedu si připravit svačinu na ubrousek a po jídle si umýt ruce.
-
Dovedu poslouchat maminčino vyprávění se zájmem a v klidu.
-
Televizní pohádky pozorně sleduji a povídám i o nich s rodiči.
-
Do aktovky si sám uložím věci, a to tam, kam patří.
Desatero pro rodiče
-
Každý den kontroluji aktovku za přítomnosti svého prňáčka.
-
Každý den ořežu tužky. Dítě jich má mít v zásobě několik.
-
Pomáhám dítěti v přípravě školních potřeb a učebních pomůcek za jeho přítomnosti, spolu je dáváme do aktovky.
-
Školní pomůcky koupím až po poradě s učitelem.
-
Přípravu na vyučování rozdělím na 2 x 15min.
-
Připravujeme se v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo dobře soustředit na svou práci.
-
Příprava na vyučování by měla být pravidelná, aby si dítě upevnilo pracovní návyky.
-
V klidu si s dítětem povídám o tom, co prožilo ve škole, odpovídám na jeho dotazy.
-
O společných zážitcích si s dítětem vyprávím, snažím se mu vysvětlit, čemu nerozumělo, čímž rozvíjím jeho rozumové vnímání.
-
Své dítě často pohladím, pochválím za dobré výsledky a snažím se nezlobit se, když se mu ve škole nedaří.
Náplň činnosti školního speciálního pedagoga
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. O svých činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
1. Depistážní činnosti
Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
2. Diagnostické a intervenční činnosti
A) Dianostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy osobní a rodinné), analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.
B) Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvenci, trvání intervenčních činností).
C) Realizace intervenčních činností, tj.
- provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační),
- provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků,
- participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu ( v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř a vně školy),
- průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav,
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů,
- zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem),
- speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy,
- participace na kariérovém poradenství-volba vzdělávací cesty žáka-individuální provázení žáka
- konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť
3. Metodické a koordinační činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Participace na vytváření vzdělávacích plánů a programů školy s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metodické činnosti pro pedagogy školy-specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky - jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole.
- Dokumentace případů a její zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů, administrativa.(MŠMT: Věstník 2005, MŠMT: Vyhláška č. 72/2005 Sb.)
Kvalifikační standardy školního speciálního pedagoga
Kvalifikační standardy školního speciálního pedagoga (stejně i dalších poradenských pracovníků školy) jsou specifikovány zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Podle § 18 výše zmíněného zákona speciální pedagog získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku. (Z.č. 563/2004 Sb.)